En programledare, en gäst, ett sovrum. 24 timmar live utan avbrott. Den 27 mars klockan 15.00 startar ett helt nytt tv-format. På Nyheter24-sajten sänder IKEA i samarbete med MEC och Nyheter24-Gruppen världens första 24-timmars interaktiva talk show. Under ett helt dygn kommer Kristoffer Appelquist att hänga med allt från musiker och skådespelare till världskända gamers, i ett specialdesignat sovrum. En gäst per vecka, fredag till lördag under 7 veckor.

under täcket
– Det känns väldigt spännande att få göra detta med IKEA, vi tror att det här arbetssättet kommer att bli vanligt i framtiden. Tillsammans med kund och medieägare gör vi kreativa koncept, där spridningen är en del av den kreativa idén, säger Johnny Lindqvist på MEC.

Programmen inleds med att Kristoffer Appelquist möter IKEAs inredare på ett av varuhusen för att sätta ihop en inredning som passar den veckans gäst.

Konceptet är ett nytänkande ”slow-tv”-format i Värvet-anda, där vi på ett unikt sätt får krypa under skinnet på både programledare och gäster. Gott om tid, och alla hinner tala till punkt. De hänger, äter, tittar på tv-serier och surfar. Samtidigt interagerar de med publiken genom en chatt. Mellan sändningarna kommer man att kunna se utvalda delar av programmet, och en serie ”life-hacks” från IKEA. Temat är ”du är ung och bor trångt med din partner”, och handlar om att få ut det mesta av sin säng. Kommande veckas gäst hålls hemlig och presenteras 2 dagar före sändning på sajten.

– Modiga kunder driver oss till att hela tiden bli bättre och utmana oss själva – därför är vi extra stolta över det här samarbetet och produktionen. Programmet speglar den yngre målgruppens relation till media och kändisar. Det blir motsatsen till hårt klippta talkshows, där allt snuttifieras. Här får man interagera och faktiskt prata till punkt, säger Charlotte Lusiak, Nyheter24-Gruppens Head of Creative.

I arbetsgruppen ingår:
Creative:
Patrik Sandberg, N24G
Johnny Lindqvist, MEC

Arbetsgrupp MEC
Creative Director: Johnny Lindqvist
Projektledare: Michaela Hedlund
Kundansvarig: Sarah Kullin

Arbetsgrupp N24G:
Exekutiv producent: Charlotte Lusiak
Innehållsproducent: Ulf Lindström
Projektledare: Mariela Valencia Vogel
Casting: Lotta Ingmarsson

Beställare, IKEA:
Patrik Nygren-Bonnier, Marknadschef